lördag 8 januari 2011

Monarkpass #3, oops

Jag slant! .. och råkade sätta mig på monarken igen för att det var så skoj nån timme tidigare. Tänkte köra ett 2x20 pass men det fallerade ju fatalt! Jag satte mig på min tidigare trainer-tröskel på 240w och började trampa.. Jag funderade inte så mycket över det men det kändes ganska lätt vilket va otippat eftersom jag precis kört ett TCSI pass. Pulsen låg dock perfekt för ett 2x20 pass så jag funderade inte så mkt på det.

När jag skulle dra igång andra intervallen upptäckte jag vad som var fel, jag hade bara 2.1kp istället för 2.6kp i korgen.

Besviken på mig själv, av nån konstig anledning, så tänkte jag FAN prova 2.6kp denna intervall även fast 2.1kp hade visat sig varit perfekt tidigare. Detta 2x20pass stod ändå inte på schemat så om syftet med passet ändras gör det nog ingenting.

Så alltså 240w på andra intervallen. Hammarn kom direkt, en  minut i passet var jag redan över tröskeln och sådär steg det. Jag höll ut 10minuter men mer klarade jag inte, sista 30 sekunderna drog jag av en spurt för allt jag hade kvar, pulsen hann upp till tre under maxpuls.

MONARKWATT förresten, det slog mig när jag klev av mina 10 minuter. Mina 240w på trainer är i Monarks värld(1.08*) 259.2w. Så det var nog heller inte så konstigt att det kändes i benen.

Jag behöver nog göra om 2x20 passen och hitta rätt nivå på monarken innan jag fortsätter med TC10/20, KI etc eftersom dom belastningarna är uppskattade efter belastning som används på 2x20. Nästa veckas projekt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"MONARKWATT förresten...Mina 240w på trainer är i Monarks värld(1.08*) 259.2w."

Monarken mäter effekten vid svänghjulet och inte vid vevpartiet (som bl.a. SRM och Quarq gör) och förlusten via drivlinan anges till 8% av Monark. Din Flow-trainer mäter ju också effekten vid svänghjulet, så då kan du inte räkna med en 8% förlust mellan Monark och Flow. Hur noggrann en trainer är när det gäller effektmätning vet jag ej men eftersom du testade dig på en Monark hos Aktivitus så slipper du tveksamma effektomräkningar framöver :) Testa dig fram några ggr så hittar du snabbt vilken effekt du klarar på olika intervaller

/Tibert

STIZZE sa...

Japp, får fixa det i nästa vecka :)

Anonym sa...

Hammarn eller väggen brukar annars användas för att ange energibrist och utmattning. Om du ens förmår dig att ta dig över 80% av maxpuls eller har trampat mindre än 2 h har du omöjligen fått hammaren.

STIZZE sa...

Du förstod nog vad jag menade oavsett