tisdag 4 januari 2011

En crosstur med total förnedran

Jag körde cross idag med Björn, Johan och en till trevlig kille som jag tyvärr glömde fråga namn på, stark cyklist på en cube.

Vi körde grusvägarna genom sickla skiftet, förbi golfbanan och upp vid bagarmossens djursjukhus, tog vänster på asfalten och sen in i skogen igen mot älta. Grusvägarna var skitbra packade och cyklingen gick riktigt bra. Väl där körde vi ut till ältavägen och mot skjutbanan var vi svängde in och körde hela vägen förbi erstavik - älta - tyresö - älta - erstavik(på alternativ väg) - skjutbanan. När vi väl var där så var det hemåt som gällde via asfalten.

Idag fick jag känna på släggan ordentligt, grabbarna har ett jävla slätdrag medans det är min absoluta svaga punkt. Slätdraget är a och o i cykling, speciellt cyclocross och lvg, men även en helt avgörande faktor till mountainbiken så det gäller att jag ordnar till detta. Det är positivt att jag börjar märka av mina riktiga svagheter jämfört med tidigare när jag gjorde massa helhjärtade gissningar grundade utan erfarenhet.

Hur som helst, jag blev kränkt idag. Jag hängde med ca 200-300m hela tiden och sedan var det praktiskt taget omöjligt att ligga på rulle. Scenariot var alltid att vi trampade igång, det gick lugnt i  ~50m, sen ökades takten lite och jag hängde på på rulle. Efter ~150-250m till så började jag ta slut för jag gick ordentligt på rött, jag släpper några meter och hänger på där ytterliggare nån 100m för att sedan släppa igen. Nu ligger jag ~20m bakom och ger fan på att komma ikapp och jag lägger i det sista jag har i tanken, detta resulterar i ca ~100-150m cykling i samma takt som de framför, men knappast någon vunnen meter. Efter denna kraftansträngning tar jag helt slut och benen ger upp totalt, jag behöver sluta trampa några sekunder och dom andra försvinner iväg bort i horisonten. Sen fick jag tugga på i min egen takt precis för vad jag själv hanterar.

Men det är kul att cykla med folk som är snabbare, man blir lite taggad och stött av att inte hänga med. Tillslut så kommer de där 300m bli 500m, 1km, 2km... sen är jag helt plötsligt med och kör utan problem, been there done that.. men i skogen utan slätdrag ;)

Som vanligt så bjuder Johan på lite minnen i form av bilder. Såhär fint var det ute idag, med snö i luften!
Och ungefär såg det ut när jag försöker ligga på rulle, om ca 250m så knäcker dom mig, dom jävlarna..

Och så en bild på mig med nya hjälmen. Det snöade som sagt ute och det gick rätt snabbt så det var till att blinka tre gånger i sekunden och kisa så mycket som möjligt för att kunna se något ihuvudtaget bitvis.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Sköna bilder! Helt klart så där det ska styras en vintrig dag när landsvägarna är för hala för en racer :D

STIZZE sa...

@Matilda, yes! Och ännu bättre/värre var det idag, både med cykelsällskapet och snöstormen! Bloggar om det när mina ben har börjat fungera igen..