torsdag 6 januari 2011

Monarken körduglig, första passet imorgon!

Yes, äntligen tror jag att jag NÄSTAN är klar med all monteringsarbete. Det har dragit ut ordentligt på tiden, en del p.g.a leveransproblem, en del p.g.a dåliga smådetaljer med monarken, men mest av allt är det min oförmåga att meka cykel samt min avsaknad på de verktyg man behöver ha för att kunna meka cykel!

Jag har varit förbi biltema i två omgångar och köpt verktyg och delar, bland annat har jag köpt två st sadlar inkl sadelklämmor eftersom jag drog sönderna gängorna på den första... tacka fan att dom bara kostade 59 spänn, hade jag gjort nått liknande med nån carbon historia för 1000 spänn hade varit lite värre.. Massvis med nya verktyg har jag köpt också, både sånna jag behövde till mekandet nu och andra verktyg som kommer behövas framöver, fråga mig inte namnen på dessa för det har jag inte koll på.

Men så äntligen idag då så har jag nästan fixat allt det sista med monarken, den är iallafall körduglig. Idag har jag fastslagit att vevarmarna sitter bra, och jag har fixat till kedjespänningen så att cykeln känns stabil på högbelastning.

Det sista som är kvar är ett strulande låsreglage till nya steglösa justerbara sadelstolpen jag beställde, det känns som om det är gängpaj på reglagen redan när den kom ur förpackningen, alternativt är det jag som inte fattar något. Tänkte maila John på Monark på måndag och kolla läget med detta, det känns som något riktigt lågprioriterat dock eftersom jag lätt kan låsa sadelhöjden på den inställning jag vill ha med hjälp av verktyg istället.

Här står monarken alltså körduglig och hotar med ett benknäckarpass!
Och vill jag fortsätta vara sambo misstänker jag att det även är dags att städa upp i lägenheten efter mitt mekande..
Så imorgon efter jobbet tänkte jag skrämma igång kroppen med ett första Monarkpass någonsin!

Så vad säger ni om ett "TC10/20 = Wattbaserad Intervallträning för ökning av mitokondrier"

Detta är alltså 10sekunder på dubbla tröskelwatten. Min tröskelwatt när jag senast mätte var 240w(3.28w/kg), alltså blir det 480w(6.58w/kg) imorgon. Och sedan aktiv vila i 20sekunder vilket betyder bakåttramp. Sådär håller jag på i totalt 40minuter antingen i ett led, eller 2x20 om jag känner att det behövs en liten paus nånstans i mitten.

Mattias Lundqvist förklarar syftet med passet:
"Syfte med denna träning är att jobba med låga mjölksyranivåer men med extremt hög intensitet. Denna typ av träning ökar uthållighet på submaximala nivåer och kan höja den anaeroba tröskelpulsen något. Träningseffekten sker lokalt och syftet är att tvinga kroppen öka antal mitokondrier.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade också strul med min sadelstolpe då låsskruven bottnade i bottenhålet innan den klämde fast stolpen. Det löste jag genom att lägga ett antal stålbrickor med liten ytterdiameter mellan det fyrkantiga sadelröret och handtaget på låsskruven. Jag har några brickor kvar tror jag och kan kolla vilken dimension som behövs. Om det är så att det är detta problem du har?

Bra jobbat Monark, både sadelklämman och stolpklämman behövdes bytas/fulmekas för att få 3200-kr-stolpen att fungera :(

Hmm, måste var någon teknolog som jag underkänt en gång i tiden som gjort den designen :)

/DrGT

STIZZE sa...

Jag vet faktiskt inte, har inte kollat på problemet alls. Kunde du skruva fast stolpen med verktyg? För jag kan nämligen det..

Känslan är att när handtaget är intryckt så fäster det inte utan snurrar bara hackigt, som om det är gängpaj.

Anonym sa...

Det verkar som ditt problem inte ä lika med det jag hade eftersom jag inte alls fick fast stolpen trots att jag skruvade åt så hårt jag kunde, utan den sjönk ned i sadelröret då jag släppte den. Handtage däremot fungerade och fungerar klockrent.

/DrGT