Jag är fortfarande inriktad på att köpa en landsvägscykel till 2012 för att bland annat köra vättern på.
Men så fick jag precis nys om att cykelspecialisten får in minst två st SuperX i nästa vecka. Och tanken slog mig, om den väger nånstans i närheten av Supersix'en kanske det kan vara ett alternativ istället?
Och jag menar, det kanske är roligare att satsa på en grym cross istället för att ha två billiga bockstyre-hojar, cykelcross och landsvägscykel. Om jag lägger på pengar till en grym cross kommer jag spara vikt jämfört med det jag förlorar i aerodynamik. Då kan jag även sälja av min nuvarande cross och få lite pengar in på den.
Min sambo blir även mindre irriterad för att det är ytterliggare en cykel som tar plats också. Det låter väl som en smart lösning? Så länge jag inte tävlar-tävlar på landsväg skulle jag känna mig mer än nöjd med en grym cross på vägarna, och med en ballare cross än min tung-cross(vilken jag i sig varit nöjd med, men i annat syfte) skulle jag känna mer självförtroende inför sub8 på vättern.
Men jag skulle även ha lite krav på komponenter då. Och kör jag på cykelcross så får jag sram också(rival eller red), jag gillar ju det mer än shimano vilket är enda alternativet om jag inte väljer red till landsväg.
SuperX Sram RED 2012 (ser ni gröna fyrkanten istället för rött på sram red reglaget? det är coolt!!)
SuperX Sram Rival 2012
6 kommentarer:
Precis så resonerade jag, eftersom jag kör så begränsat både lvg och cross var det vettigare med en fin cross än två halvdana cyklar. Sedan spårade det i vanlig ordning ut totalt när jag skulle bygga ihop den och allt blev lite dyrare än planerat, men fint blev det :)
Det var faktiskt ett liknande resonemang jag hade när jag köpte crossen från början. Men kraven höjs ju med tiden :) Då tänkte jag att det skulle DUGA för båda. Men köper jag en fin-cross så räcker inte duga längre utan man kan känna sig lite stolt och inte tvivla på materialet när man släpper i backarna. :)
Att lita på materialet handlar inte om att bygga fint och dyrt, det handlar om att ta hand om och ha koll på sina grejer. Bygga fint och dyrt handlar mest om fåfänga och om att det är roligare med lätta prylar.
"Lita på materialet" går att definera och mena på olika sätt, vid just detta inlägget tänkte jag framförallt på vikten och uppförsbackar.
Jag blir nästan alltid avhängd i de längre backarna när jag cyklar landsväg och tanken om att min hoj väger ~12kg med fulla flaskor och verktyg etc på kan vara del av anledningen.
Självklart vet jag att det är fysiska formen som sätter gränsen mestadels, men det är alltid skönare att VETA att det är än själv som är bromsklossen och inte materialet. Det är en av många anledningarna varför jag köttar på med en 50k hoj och inte en 15k hoj på mountainbike, det är knappast cykeln som sätter begränsningen utan mina räkor till ben.
Du kan definitivt utgå från att det inte är ett par kg extra på cykeln som gör att du blir avhängd uppför. Trist men sant. Men det gör ju inte att man ska avstå från att bygga den cykeln man vill ha, för de pengar man kan tänka sig att avvara. Men ju snabbare man inser varför man gör det, desto mindre besviken blir man när man inser att det inte var cykeln det var fel på :)
Jag kan utgå från det, men jag kan inte fullt utesluta att det är en del av kakan
Skicka en kommentar