måndag 19 september 2011

Lite fundersam hur jag ska träna framöver

Jag har inte gått på aktivitus-schema sen i mars månad, jag stoppade upp det när jag fick ont i knät och när jag drog igång igen har jag tränat på måfå efter eget huvud och skumma teorier.

Nu är vi i andra halvan av september, mountainbike-säsongen avslutades för ett par dagar sedan. Samtidigt är det dags för cykelcross-säsong, men den tar jag ju inte särskillt seriös heller.

Jag börjar känna behovet av ett schema att följa igen, men samtidigt vill jag inte börja för hårt och för tidigt med det. Eller egentligen är det just det jag är sugen på, att dra igång med stenhård träning och kötta på men jag tror att jag kommer behöva en pause innan dess.

Jag väntar på att få göra ett par till pass/tester med Flockart och hans träningsstudie. Det kommer bli skönt att få veta om jag kommer va med i studien eller inte.

Jag har just nu ett behov av att känna någon typ av kontroll av situationen, något jag inte känner idag.

3 kommentarer:

Markus Mangsten sa...

Utförde testet hos Mattias idag och förstår vad du menar att ha det under kontroll, första gången jag gjort och längtar till schemat kommer och jag skall dra igång med 16veckor av färdiga pass.
Lycka till hos Flockhart...

micke sa...

Räkna med att vara med. Jag håller på och få iordning på allting och hör av mig senats onsdag om allt går enl plan. //Micke

Anonym sa...

När man tränar löpning i alla fall så handlar vintersäsongen om att bygga upp kroppen med mycket styrka blandat med en del lågintensiva pass för att sen, när våren drar in, smyga in intervaller och snabbdistans. Det gör man för att kroppen ska hålla säsongen bättre utan skador. Samma förhållande borde ju gälla även för cykel. Ta hand om kroppen för det är farligt lätt att att tycka att man kan fräsa på och ha sig i all evighet när man har bra flyt men när skadan väl kommer så kan det ta oproportioneligt lång tid att komma tillbaka. Hellre prehab är rehab.

/Floors