måndag 5 september 2011

[TÄVLING] Bockstensturen

Ja vart börjar jag... Vilken jävla tävling, bästa minnet från 2011 hittills helt klart, och då var det också sista tävlingen i långloppscupen! :)

Dagarna innan
Jag hade fått Scalpelen finputsad inför tävlingen, nya drev, ny kassett, ny kedja, riktade hjul etc. Det enda som fortfarande inte var helt okej var vevpartiet som fortfarande höll på att undersökas, detta innebär att framväxeln inte går att ställa in perfekt, 99% av alla växlingar går perfekt men ibland så hoppar kedjan och kan fastna.

Transportdagen
Jag fick veta dagen innan att CRT hade plats både i bilen och boende åt mig, kl 09:30 skulle jag inställa mig vid västberga där bussen skulle hämta upp mig påväg söderut. När jag kom fram till kamel-älgen i västberga var jag svettig på ryggen så jag drog av mig t-shirten och hängde den över cykeln för att torka i solen, just eftersom jag var ~25minuter tidig. Det sista jag vill är att vara svårhanterlig när jag får åka med annat folk, så jag är hellre väldigt tidig än risk för att vara ett par minuter sen.

Men så när man satt där som en halvnaken tonåring ensam sittandes på en trottoar stirrandes mot sin cykel dök det upp en såndär cyklist. Det var Erik(ubu@happy) som kände igen mig och trodde att cykeln strulade då den stod framför mig, lutad mot en lyktstolpe mitt i ingenstans. En udda syn kan jag tänka mig. Efter lite snack så åkte han vidare och bara nån minut senare dök CRT bussen upp.

Efter vi lastat in cyklarna i bussen och hämtat upp de sista var vi på väg. I bussen var vi 8 personer. Det var Åke(lagledare vid tävling), Ludde, Per, Stefan, Isabel(stefans flickvän), Angelica och Fredrik. Vi stannade och käkade vid borgen strax innan gränna, och sen var det raka vägen ner till varberg.

I varberg så skulle vi bo hos Fredriks föräldrar, deras farmors hus och en grannes gäststuga. Jag delade rum med Åke och hus med Stefan och Isabel.

När vi kommit fram och mekat lite med hojarna drog vi ut och testade sista ~7km utav banan, både för att få trampa lite dagen innan och för att kolla hur slutet ser ut för att kunna lägga upp eventuell taktik.

När vi kommit hem och duschat käkade vi en grymt god pastamiddag som Fredriks mamma lagade, hon lagade förresten allting åt oss kommande dagar, hur grymt som helst var det!

Efter middagen snackades det taktik, banprofil och langning. Som vanligt tyckte jag att de var riktigt professionella, banprofils infon var riktigt bra för mig att ta del av. Vid ungefär 15, 30, 45 och 63km startade en eller flera backar i serie som var värda att tänka på. Det var skönt för mig att veta mentalt att veta att det var en eller flera backar, vad jag hade att förvänta mig så att säga.

Sen var det dags att sova och nån gång strax efter 22:00 låg jag i sängen med släkt lampa, somnade gjorde jag inom 5 minuter. Vaknade upp mitt i natten och hade lite ont i ryggen av sängen men somnade snabbt om, vaknade på morgonen och hade ännu lite mer ont i ryggen men det gick över lagom till frukost.

Tävlingsdagen
Jag vaknade upp 07:37 av att Åke väckte mig, egentligen hade jag satt klockan på ringning kl 07:45 men han tyckte att jag skulle gå upp tidigare. Vi skulle äta frukost hos Edins hus kl 08:00.

Jag gick upp och klädde på mig på typ 2minuter med allt jag skulle ha med mig till tävlingen i bakfickan på cykeltröjan, så förberedd är jag dagen för tävling. Jag tar nämligen fram allting på kvällen innan och lägger det framför mig för att dubbelkolla ett par gånger att jag inte har glömt något.

Till frukost blev det fil & müsli, tre mackor och en kaffe. Kaffet får igång min mage ordentligt, alla som cyklar vet om att toabesöket på morgonen är viktigt för att tömma tarmarna på vikt, oron om att slippa gå senare tätt inpå tävlingen och oron att bli dålig i magen när man väl är igång av all sportdryck och gels.

Starten skulle gå kl 11:00 och vi var på plats ungefär 9:30. Jag la in min cykel i fålla 3 direkt och hamnade på andra raden vilket kändes riktigt fint. Sen strosade jag runt och letade efter CRT bussen men hittade den inte. 15min innan start hittade jag dock langar-teamet och kunde därför bli av med min överdragströja.

Jag snackade även med ett par trevliga människor i fållan och utanför fållan. Mest taggad av alla jag såg var Fredriks lillebror Martin som skulle köra 50km, även han hade fått en fin plats i sin startfålla!

Banan
Starten började på asfalt ut genom staden och ut på åker, banvall, grusväg och mer asfalt. I ca 15km sträckte den sig på detta underlag tills den gick in mot skogen och mot den första sektionen med tre backar efter varann. Rätt bra blandning av grusvägar och singletrack, en del mycket flowiga delar och även massvis med surhål där man slirade runt ordentligt. Race King fram och Furious Fred bak gav inte det bästa stödet, men ändå upplevde jag dom som rätt val med tanke på grymt bra rull. Även vid ~30, ~45 och ~63km började en eller flera backar. Runt ~70km ungefär(gissningsvis, minns ej) var det dags för mer lättåkt cykling, alla mördarbackar var nog över och man hade 20-25km kvar på tävlingen som gick på asfalt, grusväg, åkermark, lite hällar, singletrack och gräsmattor. När det var ungefär 4km kvar så började en av banans skönaste partier med grym singletrack nära kusten med höga buskar på sidorna, ett trångt promenadspråk med parkbänkar inne bland buskarna. Sista kilometerna gick längs havet mot varbergs fästning och eftersom det inte blåste nämnvärt mkt vilket det borde kunna göra här, gick det riktigt fort mot målet. Sista 200m gick längs själva fästningen på gräset för att smalna av mot en 1.5m bred temporär gångbro, en 90 graders högerkurva direkt efter och ca 70m spurt på grus in mot målet.

Tävlingen
Jag startade i fålla 3 och när folk reste sig upp fick jag plats längst fram i fållan också. När starten gick kom jag ut bra på rulle efter en i samma fålla och efter bara 30meters spurt var vi ikapp fålla 2. Jag avancerade i klungan och ganska snabbt fick jag syn på Fredrikw. Han kör rätt vettigt och energisnålt i klungorna i början så jag tänkte återigen, som jag gjorde på cykelvasan, försöka ta hans rulle. Sagt och gjort, jag hängde med bakom fredrik bra länge. Inte som att han fick göra något dragjobb, för han hade rulle på nån annan framför etc, men jag bevakade honom och hängde med.

Några kilometer eller mer så splittrades vi upp. Jag minns inte om det var före eller efter vurpan mitt i klungan där tre personer gick i backen och hela klungan med eliten eller topp 100 iallafall skars av. Men här så kom fredrik ut ganska tidigt och jag var ~4:e man på hans rulle. Jag har för mig att han täppte luckan men kan inte svära på det då minnet är lite luddigt. Väl uppe på rulle igen så bröt det snart av lite längre fram. En kille som är bekant från tullinge vevade snabbt och intensivt om att någon skulle täppa luckan eller gå upp och dra istället för honom, och efter lite arga rop bakåt i ledet gick fredrik upp och drog. Jag hängde med upp på rulle och han släppte till sin klubbkamrat som cokså heter fredrik, denna fredrik drog ett tag och släppte sen till mig. Jag drog en värdig men inte allt för lång dragning och vinkade om att vi skulle växla. Nu fick fredriks klubbkamrat fredrik(virrigt va?) upp igen och drog och han slutade aldrig. Samtidigt så satt fredrikw ute till höger och tog både kantvid och motvind, sen seglade han ner i fältet.

Den "nya" fredrik som drog länge och i bra hastighet, vi hade fortfarande bra koll på de framför även fast vi låg 100-150m bakom. Strax innan backarna började tittade jag bakåt och såg att vi hängt av hela fältet, vi var bara tre personer kvar och jag kände mig riktigt fräsh utan några som helst trötthetskänslor. När backen började gick även Fredrik åt sidan och slog av lite på tempot, jag tyckte synd om honom som dragit så bra, synd att han var sliten eftersom jag visste att det var backar på gång nu, och ganska jobbiga sådanna. Så jag ropade åt honom att hänga på, för att försöka peppa honom, man kan ju inte cykla åt folk så är dom trötta så är dom. Och tyvärr var han lite för krokig, jag önskade lite inombords att han släppt åt sidan så vi andra två hade kunnat hjälpa till med tempot ute på fältet men det går ju inte att göra ogjort.

Där i backen släppte alltså fredrik och jag kämpade vidare, väldigt snabbt var jag/vi ikapp folk som släppt från klungan framför oss och vi avancerade bra på dessa eftersläntare som alla var från fålla 2. Ganska snart körde en i Falu CK om mig även fast jag höll lite högre tempo än de runt omkring, hans omkörning va rätt ful där det inte fanns plats så han stötte till mitt styre så jag var nära att tappa kontrollen. Jag väste lite åt honom att ta det lite lugnare med omkörningarna, satte mig sen på hans rulle och tågade vidare.

Vi plockade in några placeringar och tempot var riktigt bra, väldigt lagom och utan ryckighet förutom ett par omkörningar som inte gick att undvika. Men jag gillade ändå att ligga på rulle och ganska snart var vi en bra klunga.

I backarna som var och komma skall hade jag en fast inställning, jag tänkte gå hårt och på rött om det krävdes, jag tänkte absolut inte förlora tid i några uppförsbackar, skulle jag bonka eller krampa så fick detta bli min begränsning. Och ärligt talat så funkade denna plan riktigt bra, jag hängde med överallt i backarna och kunde eftersom drivlinan fungerade hyfsat ligga på de växlar jag ville vilket gjorde mycket för energiåtgången.

När jag stannade i en depå för att fylla flaskan tappade jag dock rulle på min grupp som nu tagit sig fram ända till Angelicas grupp som kör för CRT och tog dagens andra placering i Damer Elit och även andra plats i långloppscupen totalt. Jag jagade ensam in deras ganska höga tempo och stötte även på Gunnar mitt i detta som hade gått ut lite för hårt och var tvungen att slå av lite på tempot temporärt.

Jag kom ikapp detta gäng igen och tempot kändes helt perfekt för min del med lite över halva loppet kört. Däremot så hoppade kedjan och fastnade ordentligt i en uppförsbacke precis när jag kommit ikapp dom och fortfarande var sliten. Jag tappade återigen ~300m och irritationen växte. Jag började jaga dom igen och kom ikapp med 50m avstånd som bäst men sen började jag krampa och jag fick se mig besegrad, att täppa dessa två långa luckor på så kort tid var alldeles för hårt för mig att göra ensam.

Jag drog ner på tempot och släppte dom ur blicken för att återhämta mig. efter ett tag dök Gunnar upp medans jag fortfarande var sliten. Jag blev glad för sällskapet och ropade glatt på honom. När han kom om gled jag in på hans rulle. Han körde lite snabbare än jag gjort på egen del minutrarna innan och det var lagom tempo att ligga på rulle på. Medans jag fortfarande kände mig sliten och nära kramp så sa jag till honom att jag troligen inte skulle orka göra så mycket dragjobb, han menade snällt på att det var ok då vi ändå inte körde i samma klass.

Och där satt jag på rulle några minuter, medans jag började känna mig starkare igen. Vi gjorde några omkörningar ihop, Gunnar var starkare än många som började tappa av i klungorna framför oss. Bland annat killen från Falu CK körde vi om och ifrån.

Efter några minuter gått och jag kände mig stark igen rullade jag om Gunnar och sa åt honom att jag kan ta några förningar, och där satt jag och tuggade på i rätt bra tempo så att Gunnar fick vila lite medans vi höll samma hastighet på ett ungefär. Vi körde ikapp och om en person som inte orkade med att ligga på vår rulle.

När vi kom ut på en åker så såg jag ännu en till cyklist framför oss och jag drog fortfarande, vilket var en riktigt lång förning. Jag såg att han var elitcyklist och honom ville jag verkligen inte ha med på rulle.

När vi närmade oss tittade jag bakåt och såg att Gunnar hade tappat lite på min rulle, så jag slog av på tempot och väntade in honom så han sugit sig fast, då gjorde jag en mjuk tempoökning för att få med gunnar och samtidigt få elitcyklisten att känna att det var med god marginal från hans tempo som han blev omkörd, i förhoppning av att han inte skulle försöka sätta sig på rulle.

Tyvärr så hakade han på, men jag tänkte att det var ingen idé att låta honom sitta där utan att ge honom en match på rulle som han skulle få slita för att hänga med på. Min förhoppning var att han skulle känna sig trött och släppa så jag och Gunnar skulle kunna fortsätta köra ensamma.

Men så hände dagens andra största haveri och jag tappar kedjan som fastnar och jag måste hoppa av för att fixa till det. Jag hoppade av och metodiskt och lugnt tog jag tag i problemet, löste det hyfsat snabbt men hade redan tappat 200-300m på Gunnar och elitcyklisten som satt med på rullen.

Jag började jaga men Gunnar hade uppenbarligen tyckt att jag var för långt bakom för att vänta och gått upp och dragit ordentligt. Jag jagade och jagade utan att bränna ut mig, men försökte hålla ett högt tempo men kom inte ikapp. Däremot kom jag ikapp någon annan cyklist som vi båda körde om och ifrån.

Efter ett tag så blev jag dock själv omkörd av en cyklist som pumpade på ordentligt, jag la mig på hans rulle och hade inga problem att hänga med. Däremot hoppade kedjan igen och jag tappade hans rulle och orkade inte täppa luckan. Gunnar såg jag fortfarande på samma distans där framme över fälten.

Jag var nu även ikapp killen som hängt på mig och gunnar tidigare, som körde i min klass. Han la sig på min rulle och jag drog på ordentligt för att täppa luckan på andra killen som nyligen kört ifrån oss. Släppte sen förningen och lät honom dra men hans förning var både väldigt kort och svag, det kändes som om den bromsade mig mer än hjälpte mig då vi tappade på killen framför då han drog och inte var det tillräckligt långt för att jag skulle kunna bli pigg igen heller.

Jag kände att det var meningslöst att släppa upp honom igen då jag var mkt starkare ändå. Så jag fortsatte att tugga på ensam, och precis som jag misstänkt släppte han min rulle efter några minuter utan att jag försökt hänga av honom utan bara kört jämnt och så högt jag trodde jag skulle orka med ända in i mål.

Nånstans på ett av fälten så kom Per Kumlin om mig också, han hade punkat ett par gånger men körde starkt som vanligt och hade därför kommit ikapp. Jag ropade åt honom att han hade Angelica inte många minuter(ungefär 2minuter upp har jag sett i efterhand på resultaten) och han tackade för information och tuggade vidare, tyvärr var jag liten sliten för att orka hänga med på hans rulle då jag kört själv ett bra tag nu.

Sen fortsatte jag att dra själv, ända in i mål. Jag satt nog själv de sista 15km iallafall med marginal både upp och ner, Gunnar såg jag dock ~200-300m framför mig hela tiden vilket var väldigt synd. Om jag inte hade tappat kedjan tidigare så hade vi hållt ihop riktigt bra eftersom vi var jämnstarka och hade båda kunnat förbättra vår tid och troligtvis hade vi kunnat hålla undan för killen som gick om mig när jag tappade kedjan andra gången där på slutet.

Sista 5km så började drivlinan strula ordentligt och jag kunde inte köra på lillklingan, så jag drog upp på storklingan och oavsett vilken växel jag ville ha så var det storklingan som gällde. Jag ville absolut inte få mer problem och behöva stanna, då fanns absolut risken att tappa en placering då närmaste cyklist bakom mig var i samma klass.

Jag höll undan hela vägen in i mål och jag kände redan innan jag tittade på klockan att det här var det bästa resultatet jag gjort på hela säsongen. Jag hade krampat och jag hade kört med många bra klungor och hållt tempot högt, jag hade även varit uppe och sniffat på angelicas klunga vilken jag i ärlighetens namn tror att jag skulle kunna hållt rulle med ända in i mål utan mekaniska problem. Jag var redan jättenöjd.

Med en snabb titt på klockan noterade jag ~4h11min efter ett tag i målfållan. När jag sedan tittade på resultatet hade jag 4:09:12, och vinnartiden var 3:24:23. Jag var alltså 22.19% efter vinnartiden vilket är en förbättring från mitt gamla rekord på 28.2% efter. Det betydde även att jag har seedat in mig till startfålla 2 till nästa års långloppscup, ett av mina delmål utav säsong 2012 klarade jag alltså av redan 2011!

Resultat
Plac Snr Namn Klubb Åkulla1 Åkulla2 Nackhestugan Grimtunet Botvidsgård Anm Sluttid

1 Matthias Wengelin Team Kalas/Pedalogerna 00:54:23 01:27:30 02:11:03 02:42:11 03:07:27   03:24:12
2 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team 00:54:22 01:28:28 02:12:18 02:43:31 03:08:41   03:24:41
3 Fredrik Edin Cykloteket Racing Team 00:54:21 01:28:02 02:12:18 02:43:32 03:08:58   03:25:56
4 Stefan Carlsson Kolmården MTB 00:54:20 01:28:27 02:13:37 02:45:43 03:11:21   03:28:08
5 Daniel Brengdahl Ck Hymer 00:54:26 01:28:30 02:13:38 02:45:44 03:11:59   03:29:19
6 Mikael Flockhart Team Powerbar-RSP 00:54:21 01:28:47 02:15:31 02:48:30 03:14:20   03:30:41
7 Oscar Byhlinder Allt om cykel 00:54:24 01:28:29 02:13:38 02:46:49 03:15:18   03:32:56
8 Peter Gustavsson Värnamo CK 00:54:31 01:29:36 02:16:11 02:49:55 03:17:13   03:34:21
9 Erik Karlsson Alingsås CK 00:54:26 01:29:31 02:16:10 02:49:56 03:17:12   03:34:36
10 Stefan Dahl Cykloteket Racing Team 00:54:59 01:31:39 02:19:59 02:54:27 03:21:04   03:38:25
11 Jesper Andersson SMACK 00:57:03 01:34:36 02:22:31 02:56:40 03:23:25   03:40:07
12 Niclas Andersson Kolmårdens MTB 00:56:03 01:32:47 02:21:41 02:56:42 03:23:24   03:40:07
13 Jakob Björklund Kristinehamn Multisport 00:57:07 01:34:38 02:22:33 02:56:43 03:23:31   03:41:30
 14 Jonas Victorin Almby IK 00:56:03 01:33:32 02:22:32 02:56:44 03:25:06   03:43:44
 15 Erik Wickström Borås CA 00:56:32 01:35:06 02:24:32 03:01:03 03:29:58   03:48:49
16 Fredrik Svärm Motala aif ck 00:56:05 01:35:02 02:25:44 03:03:31 03:31:11   03:49:03
17 Martin Groth Tullinge SK 00:57:10 01:36:19 02:27:22 03:03:29 03:31:10   03:49:07
18 Johan Norén Mariestadcyklisten 00:55:40 01:33:31 02:30:36 03:05:13 03:32:49   03:50:57
19 Jonas Andersson Mariestadcyklisten 00:57:53 01:37:12 02:26:59 03:03:29 03:33:19   03:53:52
20 Mathias Hjärtström CK Hymer 00:55:37 01:43:15 02:35:15 03:21:10 03:49:32   04:07:34
21 Mikael Strand Åstorps cykelklubb 00:59:02 01:46:49 02:39:08 03:17:40 03:48:03   04:08:40
22 Stefan Jansson Spårvägen CF 01:01:31 01:43:10 02:39:17 03:19:03 03:50:04   04:09:23
23 Martin Ewaldsson IK Ymer 01:01:37 01:43:19 02:37:36 03:18:18 03:50:08   04:10:03
24 Marcus Näsberg IF Hallby SOK 01:01:35 01:43:08 02:38:06 03:20:29 03:52:28   04:11:39
25 Gergö Horvath Varbergs MTB 01:00:54 01:43:03 02:40:38 03:23:01 03:54:34   04:14:02
26 Fredrik Lindström Borås CA 01:02:25 01:47:08 02:44:46 03:26:16 03:57:34   04:18:55
27 Bill Hellström Eksjö CK 01:00:30 01:42:40 02:45:46 03:31:41 04:08:34   04:29:33
28 Mats Fredholm Ljusdals CK 01:02:42 01:49:39 02:56:42 03:42:46 04:17:18   04:37:50
29 Martin Olsson ik ymer 01:09:33 01:57:59 02:59:11 03:42:27 04:16:21   04:38:00

Utav minst 36 anmälda, då detta var mitt efteranmälningsnummer, fullföljde 29 loppet och där kom jag på 22:a placering med inte långt upp till 20:e platsen.

Bilder
Kamel-älgen vid västberga
Scalpelen putsad och redo..

Framme i varberg och cyklarna ska fram för att prov banan

Fredrik bytte hjul och bromsbelägg

Taktiksnack om kvällen

Morgonkaffet på tävlingsdagen

Ludde, Angelica och Per vid frukost
Isabel, Ludde, Lars och Per strax innan vi rullade ner till målområdet
Pappa Edin, Pappa & Mamma Bleckur och Åke. Sannolikt sveriges bästa langar-team!
Startfållan när jag lagt in cykeln, två snygga scalpeler efter varann, inget kan gå fel!

Passade på att fota sista 300m på tävlingen som gick på gräset längst muren här

Målområdet innan start är där borta i bakgrunden

3:a och 2:a blev dom idag, Fredrik spexar och Lars fokuserar

Daniel(wiknil@happy) laddar inför starten på sin scalpel

Gunnar efter målgång, vilandes på en parkbänk

Fredrik rullade även han in efter ett par minuter

Topp 7 i elitklass. Wengelin, Bleckur, Edin, Carlsson, Oskar, Flockhart och Byhlinder

Topp 4 damer elit

Kung Ludde lekte hem guldet i juniorklass men tog även en 10:e placering totalt, 18 år fyllda dagen innan tävling!

Per servar sin gaffel då cykeln snart ska säljas av

Champagne blev det på kvällen!

Och en grymt god hallonpaj..

Och lite öl..

Sen började festen.. Lars var helt klart gladaste killen på dansgolvet och sken som en sol :)

Morgonen efter så bäddade jag sängen så fint jag kunde

Och travade hem mot Edins hus för frukost

Bussen packad inför hemresan. Man kan tro att jag inte tvättat cykeln efter tävlingen men jag hade faktiskt spolat av den riktigt noggrant, så lerigt var det...

Alla säger hejdå.. Edin flyttade i och med denna tävling hem till Varberg igen så inget mer Stockholm för honom

På vägen hem såg vi denna olycka med husvagn. Bilisten och busschauffören snackade och båda log, så det verkade inte vara någon större skada skedd

Jag blev avsläppt i årsa och cyklade hem sista biten

När jag kom hem bjöd Karin på middag på Ramblas som ligger mitt emot cykelspecialisten på långholmsgatan

Grymt god tapas, dit måste vi gå igen..

Tjockiskatten saknade mig och följde efter och la sig bredvid för att spinna lite och bli klappad

C-dale på happy tog flera bilder som går att se här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1233410_page0.html
Han tog även dessa tre på mig under loppet

Jag och Falu CK killen nånstans längst banan, man börjar ana lite smuts

En fartbild, smuts i ansiktet men fortfarande vita ben.. Efter tävlingen kunde man inte se huden nånstans p.g.a av all lera och smutsvatten som stänkt upp

Lagom skitig i ansiktet, precis som det ska va!