måndag 12 september 2011

Lägenhetstankar..

Vi går i lägenhetstankar igen. Vi har varit och tittat på en lägenhet som vi gillar väldigt mycket, men det är en del som ska kollas upp och fixas för att i huvudtaget kunna ta ett beslut om man är intresserad.

Det är mycket risker med bostadsförsäljning och köp eftersom man aldrig vet vad man själv får för sin egen lägenhet, dvs om man inte redan har sålt. Detta påverkar enormt, speciellt med tanke på hur vågat man kan buda. Får jag 1'900'000 för min kan jag vara villig att buda si och så mkt, men får jag bara 1'750'000 blir situationen helt annorlunda. Just nu är priserna lite lägre än normalt, det behöver inte vara ett problem så länge både köp och försäljning håller sig inom samma ramar. Dvs att båda "priserna" är sänkta, eller "höga" för den delen.

Och vad är det som säger att lägenheten man tittar på är värd utgångspriset, eller eventuell ökad budgivning? Genomsnittspriser på lägenheter i samma område är verkligen bara en fingervisning.

Vi har varit i kontakt med mäklare för att fixa och dona, han hade nämligen redan två intressenter på linjen till vår lägenhet. En utav dom hade lånelöfte och var väldigt intresserade, men de behöver sälja före de köper nytt, men kunde även tänka sig att dra igång försäljningen av sin lägenhet omgående.

Själv har jag ca 900'000 kontantinsats till nästa lägenhet så eventuellt kan jag slippa detta fenomen, det återstår att se då jag väntar samtal från banken. Och andra sidan är jag ensam lånesökande.

Bäst vore att jag får lånelöfte som godkänner att köpa innan jag säljer, om så är fallet så vågar vi buda på lägenheten vi tittar på. Om så inte är fallet, kanske vi inte vågar lägga ett bud på denna lägenhet.

Det cirkulerar många tankar just nu.

2 kommentarer:

Ankan sa...

900 k?!! Tänk vilken fin jonne du kan köpa för de pengarna!

Anonym sa...

Eller köpa hus. Flytta från tokholm och köp ett fint hus i tex Jönköping. Fin cykelstad är det också :)

Eskil