fredag 9 september 2011

Backintervaller + ANNAT

Jag drog ut i sickla skiftet och värmde upp fram och tillbaks, tog väl ungefär 25minuter att åka längst bort och vända i lagom tempo. Fem svåra är riktigt fin att leka på, men det stör mig att jag aldrig lär mig alla svängar utan alltid blir osäker på två ställen även fast jag åkt den säkert 30 gånger.

Väl tillbaks vid hammarbybacken var det bara att kötta på uppför. Jag försöker hitta de rätta växlarna och det varierade för varje gång jag cyklade i stort sett. Det beror så mycket på hur mycket man tar i från botten, ifall man köttar hela vägen från liften är det lätta växlar som gäller när det börja luta ordentligt. Medans om jag tar det i medeltempo den första biten från liften så kan jag gå på 1-2 växlar tyngre upp för hela backen. Vad som är effektivast är nog att kötta på medelmycket från start, gå in från plattån med 5:e drevet växla ner till 4:e efter 30m och hitta ~3:e största drevet på kassetten de sista 60-70m. Sen gäller det att växla snabbt som fan på toppen och trampa, det är det jävligaste av allt. Jag kör lilla 27-tandiga drevet på vevpartiet fr.o.m början på första "branta" backen innan plattån.

Fem vändor blev det upp och ner, jag varierade som sagt intensiteten från liften så det blev lite olika upplevelser väl i backen. Det tror jag bara är bra, att jag känner av lite olika för det kommer troligtvis bara gå überhetsigt den första bestigningen och lugnare de andra när jag har troligtvis kör mer själv. Jag tror knappast att någon kommer försöka rycka ifrån mig på varv 2 och 3, så jämn konkurrens har jag inte i Elit klass.

25 min + 5 vändor i hammarbybacken alltså. Bra träning för musklerna och en bra uppvärmning från morgondagens distanstur i skogen med Gunnar. Både Stefan Hellman och Fredrik Winberg har ställt in så vi blir ensamma. Det ska bli skoj att få en guidad visning i bra tempo norr om stan, där har jag aldrig cyklat skog förutom enstaka keps cup tävling!

Det spöregnade lite här och var några kilometer bort, bland annat över årsta ser det ut som.
Härliga hellas.. här gott folk finns det gott om grymma stigar, precis i utkanten av stockholm stad och 100m från där jag bor

Inga kommentarer: