söndag 18 september 2011

[TÄVLING] Hammarby Hill XC

Vart börjar jag detta då.. :) Med en grov sammanfattning såklart. Fan vad nöjd jag är, vilken grym avslutning på säsongen, och på hemmaplan! Hammarby Hill XC kommer bli en stående tävling för mig. Detta är helt klart det roligaste loppet att köra eftersom det är runt hörnet här hemma i hemmaskogarna, ven fast jag nästan aldrig kör de stigar som banan är förutom ett par små bitar.

Dagarna innan
Klas hade skickat upp en demo-scalpel till mig att tävla på och de två dagarna innan tävling var fyllda med att arbeta, ställa in cykeln perfekt och att storstäda lägenheten här hemma. Det blev fullt upp in på läggdags varje dag. Jag bestämde mig att köra på 2.0 michelin däcken som kom med cykeln för jag tyckte att de gav tillräckligt bra rull och grepp för banan. Lite för liten luftkammare och därmed för hårt pumpade, men det dög, jag hade tillräckligt bra självförtroende för att inte oroa mig.

Tävlingsdagen
Jag vaknade upp strax före väckarklockan och var pigg. Gick upp som vanligt utan stress och bytte om, handlade frukost, käkade frukost i lugn och ro för att sedan åka och hämta nummerlapparna 2h innan tävling.

På plats hälsade jag på Per som var Cannondales gamla säljare men numera arbetar för Scott, och Klas som är Cannondales nya säljare och min kontakt. Båda dessa möten var positiva och speciellt roligt att få ett ansikte på de människor man haft/har kontakt med!

Klas hade med sig tre värstinghojar, Scalpel 29", Flash 29" och Supersix EVO Team. Alla tre var riktigt balla, en Flash 29" kanske jag skulle kunna tänka mig köra på så småningom på tävlingar och SuperSix Evo är den cykel jag egentligen skulle vilja vara ägare till redan sommaren 2012. Scalpelen såg också riktigt fet ut, en riktig hellas-maskin helt klart. Jag fick även där och då beskedet att jag skulle få en 2012 ram med den grymmaste lackeringen, jag blev lite chockad då jag hade tankar på helt andra saker just då men blev självklart jätteglad!

Efter att jag hälsat på dom och åkt hem igen så blandade jag flaskor och fixade smådetaljerna med nummerlappar på cykel och tröja. Langningen skulle bli en stor flaska per varv men startande med en liten flaska. I efterhand skulle det varit perfekt med tre små flaskor och langningen skulle varit efter backen, inte precis före, en full flaska vill man inte behöva bära upp för backen i onödan!

Jag och Karin tog oss sen till tävlingsplatsen till ungefär en timme innan start, träffade lite folk och åkte runt och tittade på allt spännande som fanns där. 5 minuter innan start tvingade de mig att gå till startområdet och jag fick väl ge upp. Vid starten så var jag nog sist till tävlingsfållan men cykeln stod på andra raden och vaktade min plats. Dags för tävling..

Banan
Start går vid asfalts"bron" som leder till hammarbybackens parkering. Man rundar sedan storstugan och liftarna för att köra uppför backen i vänstervarv utanför själva skidområdet. Väl uppe på backen går det ner en väg på baksidan som man följer, denna leder in på ett löparspår som slingrar sig höger/vänster ett par hundra meter för att sedan gå ut på raksträcka utmed kolonilotterna på hammarbybackens vänstersida sett ifrån liftarna. Här tar man höger upp på löparspåren som sträcker sig ett par kilometer. Man kommer sedan ut på ett fält med en 1.5km lång gräsmatta som man cyklar över, ytterliggare 400m grusväg och sedan banans första skogsparti.

Skogspartiet är rätt stökigt med rötter, stenar och lerhål. Man kommer ut på en grusväg efter ett par hundra meter men tar sig direkt över denna och in i skogen på andra sidan ett par hundra meter till. Den andra skogspartiet här blir ordentligt lerigt och halt, tillsammans med rötter och en väldigt svag lutning uppåt. Skyltningen var riktigt dålig i detta område i år och jag körde faktiskt senare fel på samma ställe, två gånger. Efter detta parti kom man ut på asfalt mellan bagarmossen och skarpnäck, svängde sen in på singletrack/löparspår/hundspår som sträckte sig 2-3km, här gick det riktigt riktigt snabbt.

Efter den långa grusvägssträckan går banan ner förbi brostugan och över bron i riktning mot älta. Upp för grusbacken och fortsättning på grusvägarna. Efter ett tag, strax innan älta, svänger grusvägen av till vänster och fortsätter 1km till. Efter ett tag kommer en häftig högerkurva rakt ut i bushen från grusvägen och genom en rotig nedförslöpa ut på skogsvuxen "gräsmatta", utmed denna 150m och sedan ut på en ny grusväg.

Denna grusväg är en seg och lång klättring säkert 600m innan nästa skogsparti. Skogspartiet börjar vid blåmarkering(ulvsjöslingan) i riktning mot sickla, men efter 100m går den rakt fram på röd/orange markering vilket sedan fortsätter på omarkerad sträcka.

Man kommer ut på grusvägen ovanför tennisbanorna vid hellasgården och får köra grusvägen neråt och förbi tennisbanorna i skogen, svänger 180grader runt och tillbaks mot tennisbanan där det är langning, åter 180grader svängning mot sickla skiftet igen ut på asfalten.

Härifrån kör man asfalten tillbaks till kyrkogården vid dammtorp och där svänger man vänster upp på grusvägen vilket är en backe på ca 300m, sedan 300m platt och sen är det ut på den stora 1.5km långa gräsmattan igen.

Den här gången körs dock endast 1km av gräsmattan för här svänger man höger och rätt upp i skogen igen, det sista skogspartiet på HHXC banan. Den börjar med en uppförsbacke som delvis är teknisk med stenar och fortsätter sedan med både stenigt, lerigt, tekniskt, flowigt, enkel och svår terräng. Väldigt blandat och välrepresenterande för terrängen som finns överallt i hellas-skogarna.

Man kommer ut ur skogen på stora ängen väster om filosofens grav, på södra sidan av sickla sjön. Här kör man 100m singletrack utmed ängen och sedan är det grusvägen utmed sjön tillbaka min hammarbybacken. Varvning vid liftarna och sedan upp för backen igen för nästa varv.... 3 varv på denna banan om totalt 60km.

Tävlingen
Jag kom som sagt sist till startfållan och var lagom laddad. Jag hade funderat på innan att ta spurten i starten och komma först ut ur startfållan för att komma med på en ball Öijer-bild framför sverige-eliten som var samlad idag. Men jag ångrade mig när jag kom till start tidigare, jag ville hellre köra ekonomiskt och få en så bra tid som möjligt, att spränga sig i första backen kan vara dumt då alla går på rött och matar på efteråt. Risken att inte få någon, eller för dålig, klunga att köra med skulle vara för stor.

Så jag startade på andra led i första fållan. Vid starten var det en spänd kille som lagt in sin cykel i tävlingsfållan typ 30min tidigare än alla andra, och ställt sig först. Denna killen kom sist upp på pedalerna och skapade lite kaos i starten, sen trampade han på allt vad han hade, uppenbart alldeles för nervös eller taggad, smällde in i någon, hans eget fel, och gjorde en otb direkt i andra svängen innan vi kommit förbi liftarna.

Jag var såklart direkt bakom honom och tappade både fart och positioner när folk körde om honom och oss på sidorna. Men jag lyckades rädda det rätt bra ändå och fick en hyfsad position ändå.

Väl upp i backen så försvarade jag min plats på ett realistiskt sätt. Jag var inställd på att gå på rött men inte spränga mig, backen är alldeles för lång för att man ska kunna köra över sin egen kapacitet och ta sig upp. Jag tappade några positioner uppför de brantare partierna i backen och hade en lucka upp till några jag skulle vilja ha rulle med.

Väl ner för backen så jagade jag deras rulle hela vägen nerförs och i grusvägarna som följde men lyckades inte, jag höll samma avstånd på ~20m men kunde inte täppa luckan. Väl ute på gräset när vinden blev påtaglig så gav jag upp den kampen och släppte dom för att gå ner i mitt eget tempo. Men jag ville nånstans ändå komma ikapp dom för i gruppen framför fanns Angelica som är SM-guld medaljör i långlopp och kör för CRT, som jag vet att jag är ganska jämnstark med även fast hon verkar kunna gå på hårdare under kortare perioder än vad jag själv kan.

Jag fortsatte jaga dom när jag kom in i skogen vid första partiet, och i slutet på andra skogspartiet här så kom jag ikapp angelica som hade släppt gruppen framför. Jag släppte upp en kille för att dra men han körde alldeles för långsamt och jag ville gärna komma ikapp de framför oss som Angelica hade kört med så jag gick upp och drog.

Genom hela gruspartiet så hade jag gänget på min rulle och de stannade kvar där medans jag började känna mig tröttare och tröttare, ingen verkade vilja dra så jag fortsatte. Ända upp i backen efter brostugan ledde jag gänget, här ville jag att någon skulle gå om och hjälpa till att dra och det gjorde Angelica som låg på min rulle.

Hon släppte dock ganska fort efter bara ett par hundra meter och nästa kille gick upp och drog. Jag låg kvar på hans rulle och efter inte kort tid så var det dags för mig att dra igen. Sen gick vi in på ett kortare skogsparti där en kille gick om och drog iväg, jag jagade ikapp hans rulle och de andra bakom mig jagade ikapp min rulle.

Väl ute på gruset igen så gick en kille iväg medans Angelica försökte täppa luckan och jag låg på hennes lucka. Jag har för mig att killen före oss gick iväg och Angelica släppte dragjobbet till mig. Jag kom ikapp killen framför lagom till skogpartiet(blåa ulvsjöslingan) och gick där upp och jagade ikapp de sista meterna. Men jag hade även hängt av Angelica vilket inte var meningen, men jag behöver utnyttja mina styrkor och kunde inte vänta in detta, jag hade en framför att hålla dragjobb med.

På slutet av skogspartiet körde han fel så jag fick ropa tillbaks honom på rätt vägar. Ut på grusvägen och ner förbi tennisbanan. Ute på asfalten fick jag besök igen och vi körde vidare. Jag drog mest och fick väl ingen riktig hjälp med den delen.

Vi körde på och inte mycket hände förrän på slutet där jag har för mig att jag gick ifrån min kamrat utan att jag märkte det själv. Och i nerförsbacken av sista skogspartiet skymtade jag nästa sverige-tröja och det måste betyda Lars Bleckur som även han tog SM-guld i långlopp för ett par veckor sedan. Jag förstod att något gått fel för honom för annars hade han aldrig varit såhär långt bak, men han pinnade på helt ok och jag hängde på in på varvning.

Det kändes lite ballt att få varva tillsammans med 2011's bästa långloppscyklist, även om jag visste att han måste haft något strul tidigare. Men upp i backen försvann han iväg som ett spjut, jag hade inget att ge upp där utan kunde bara ta mitt eget tempo. Och upp för backen såg jag de 5-6 cyklister som låg närmast framför mig, men det skiljde ändå säkert någon minut eller mer mellan oss.

Jag kämpade på och fortsatte runt banan, inte mycket hände egentligen. Jag hade sällskap med min kamrat med vit tröja, och sedan kom en kille i Falu CK(nummer 57?) ikapp och jag körde om, blev omkörd, ifrån åkt, kom ikapp etc Falu CK killen resterande två varv. Men om jag minns rätt så hängde jag av honom på slutet, och min kamrat i vitt hängde jag av nånstans i början på sista varvet.

Jag matade på det jag hade men körde periodvis kanske lite för lätt på pedalerna, det fanns mer kräm att trycka ut när jag gick i mål men jag kände ändå att jag gjort ett bra resultat som skulle stå sig. Jag körde trots allt i stort sätt ensam utan draghjälp i 2.5 varv vilket gör det svårare både mentalt att trycka på ordentligt och fysiskt då jag kunde inte gömma mig på i vinden. Det var heller ingen jättestor vind att tala om, men skillnad gör det ju faktiskt.

Jag kom i mål på 2h 47min 15sek vilket var 32min 4sek efter vinnartiden. Det är en
23.7% efter vinnartiden, mitt personrekord ligger på 22.13% så det är definitivt inom ramen för att jag ska känna mig riktigt nöjd!

En grym avslutning på ett grymt cykelår!

Resultat
Det var fler än 13 personer anmälda, men detta var de som fullföljde loppet. Placeringen låter inte så bra, men tiden var riktigt bra och jag var inte långt ifrån bättre placering heller. Jag är grymt nöjd!

1 WENGELIN Mattias Team Kalas 2:15:10.8 0.0
12 JANSSON Stefan Spårvägen Cf 2:47:15.7 32:04.9
13 HELLBERG Magnus Cykloteket Racing Team 3:13:50.3 58:39.5

Bilder
Dagen innan, vita scalpelen bredvid crossen
Jag och Karin åkte till Ica för att handla frukost.. Karin vaktade cyklarna utanför
På väg till tävlingsområdet, solen skiner så jag var tvungen att trycka av kameran en gång till
Strax innan vi drog iväg..

Tävlingsområdet sätt ifrån startfållorna
Jag sista-minuten-mekade då främre skivan låg i lite. Jag kan nog kallas broms-mekar-expert nu, även detaljerna och en sne bromsskiva fixar jag till i ett nafs! =)
Skruva skruva, fixat!
Lämna hojen i startfållan, på rad 2..
I startfållan 1 minut innan start
Stefan laddar
Bakom mig i startfållorna, 30sek till start
Starten har gått, jag ligger här i andra "klungan" med 5-6 cyklister framför oss.
Familjen är med och fotar, langar och supportar

Startbacken efter platån, där backen börjar på riktigt
En serie bilder blir det..
Jag kan tycka att jag har en konstig ställning, eller är det för att jag kör på för låg kadens?
Förskräckt ser jag ut att vara.. Men jag gick på eget tempo uppför backen även om jag tryckte på så gott jag kunde
Detta blev min kollega under andra halvan av loppet, vi körde om varann om vartannat men hjälpte aldrig åts att hålla tempo. Han var stark på grusvägar/asfalt/backar medans jag flög ifrån honom i skogen

Största lerhålet på banan, en av flera men absolut det största och längsta
Jag var en av få som faktiskt satsade rakt igenom det varje varv
Lite bredställ åt båda håll fick man, här har jag lyckats räta upp hojen igen
Fotografen och hans kompis jublade att jag körde rakt igenom och det gillar jag

Jag ler... cykel, lera och påhejande är en bra kombination!
Här är min vita kollega som körde med mig de första 2 varven, fast vi hjälptes inte heller åts så mycket mer än att han låg på min rulle ett par gånger. Han körde ganska ryckigt medans jag höll mer konstant tempo, och så kom jag i mål före honom också..
En till bild, tror detta är från sista utförslöpan på sista skogspartiet
En bild från starten...
Tröjan knäpptes upp när jag klättrade i hammarbybacken på varv 2 och 3, det hjälpte verkligen för att kyla ner bra. Det var varmt och skönt cykelväder!

Där nere kommer jag på slutet av andra varvet
Här är min målgång med henrik mård efter mig

Trottoarsittning blev bra. Benen krampade lite och med lättnad av att äntligen gått i mål vill man inte stå på benen

Jag, Ronnie och Elnalie.. Ja, och pappa ståendes också
Bästa bilden på mig under tävlingen idag!
På kvällen firade jag med att skrubba hela badrummet i typ 4h tillsammans med disktrasetjuven..