Runt 16-tiden ringde Jonas och meddelade att demo-hojen hade kommit och var ihopskruvad. Jag drog dit efter jobbet och hämtade upp den, och den var spejjsad med lite grejer.
Cykelspecialisten-klistermärken fanns överallt på den, ett par sprillans nya pedaler från butiken skruvade han på så jag kunde ta mig hem, och det fränaste, en special-designad startlapp gjord av kaffefilter och tuschpenna! Jag kände mig som en riktig vinnare när jag hojade hem genom staden med den :)
Väl hemma drog jag, tro det eller ej, bort kaffefiltret. Ställde in sadelhöjden och kontrollerade styrets höjd och längd. Jag märkte rätt snabbt att det fattades tre distansringar under styrstammen och att sadeln satt lite längre fram än normalt men jag bestämde mig för att prova detta då jag vet att Flockhart kör med sadeln långt fram då man ska få ut mer kraft men på bekostnad av komfort. Styret hade inte heller samma position i styrstammen så det blev lite annorlunda vinklar.
Första reaktionen var positiv, allting kändes väldigt annorlunda men samtidigt grymt att sitta så rejsigt. Men när jag kom in i skogen tyckte jag att fronten kändes tyngre med lägre position på styret. Jag inbillade mig att det var styrets vinklar och ändrade detta men det var samma känsla, jag minns känslan av att ha provat Lars Bleckurs Scott Scale, jag tror att det är droppet som är så extremt jämfört med sadeln som gör det, man tappar kraften i armarna och inbillar sig att fronten känns tyngre. Däremot så fick jag grym kontroll i sidled med att komma fram lite, det där ska jag anamma och fortsätta prova, men kanske hitta nån mellan-inställning med styrhöjd och horisontell sadelposition.
Med lite erfarenhet av dagens testrunda ska jag köra mer imorrn. Jag kommer nog vänta med att sätta dit distanserna under styret och istället dra tillbaks sadeln till den position jag normalt kör eller halvvägs. Ifall det inte känns bra så får jag antingen fixa distanserna i sista stund eller köra med det.
Det är kul hur jag faktiskt börja märka de stora skillnader som faktiskt uppstår på väldigt små ändringar och hur betydelsefulla dom är för rätt känsla. Det är häftigt hur man kan ändra en cykels karaktär med så små ändringar på sadel, styre och styrstam.
Jag kommer även flytta om reglagen lite så de sitter bättre för vad jag är van med, nu blev det lite väl långt(1cm fel) till leftyns lockout exempelvis.
Nummer #1 med kaffefiltret. Det måste ju betyda att jag vinner på lördag!
En vit scalpel, den är grymt snygg faktiskt, blev nästan sugen på att köra vitt istället för svart =)
Utmed tennisbanan vid langningen hade det ramlat ett träd mitt över stigen där man kommer i 45km/h, rätt läskigt att stöta på detta när det var kolsvart och med lampan på styret.
Smutsigt var det. Jag ska nog köra ett varv imorrn med och försöka hitta de rätt linjerna på ett par ställen där man lätt fastnar annars. Det sitter även 2.0 michelin däck på som jag funderar på att behålla, beslutet tar jag imorrn när jag kör banan igen!
Två scalpeler bredvid varandra!
3 kommentarer:
Yo Stizzzz, har inte koll på det här med demohojen, hur kommer det sig?
Tjipp/G
Jag hade oturen med ett trasig kedjestag så cannondale skickade upp en demo-hoj från danmark så jag kunde köra helgens tävling :)
Oj fan. Trist och kalasschysst på samma gång! :)
Skicka en kommentar