söndag 25 september 2011

[TÄVLING] Gubbängen - Kompiscrossen

Jag laddade upp med en macka och ett glas mjölk, min mamma har ju sagt att man blir stor och stark av mjölk och jag skulle verkligen behöva det idag!

Drog iväg runt 9-tiden hemifrån på spontana dumma vägval vilket fick mig att köra fel, till och med i helt fel riktning utan att jag märkte det på ett bra tag. När jag väl hittat till skogskyrkogården drog jag upp på asfalten bakom den vilken jag minns ska gå till bron som går över till rätt sida av nynäsvägen.

Men nånstans på vägen blev det fel, jag hittade värsta grymma stigen men i min hast dök det upp ett drop på över 2m. Det var bara att hiva cykeln och hoppa ner, ingen tid att förlora.

Väl framme på plats var det massvis med folk där redan. Bästa publiken alla tävlingar hittills, helt klart! Surrade lite med allt gott folk och fick prova banan, en riktigt fin bana som Bang dragit ihop! Massvis med gräs, många kurvor, löphinder, asfalt, lera, skak-partier, löparbana och mer tvära kurvor. Banan hade allt kan man nog säga, förutom grusvägar men det kan man ju va utan.

Banan
Starten gick 100m innan målet, runda målet 180 grader, tre löphinder och 8-10 180 graders kurvor efter det. Sen fortsatte den 150m på grus för att runda en lyktstolpe och 300m asfalt. Ut på gräset 100m, 180graders kurva, tillbaks 30m, 180 graders kurva och sen 200m gräsmatta. Ut på en grusväg/asfalterad väg ca 50m och en 90graders kurva som ledde in på grus och ett lerparti. Vidare 30m och in i nästa lerparti, 90 graders kurva, 20m och en till 90 graders kurva med i sidled sluttande gräsmatta(grymt att få med det bang!). 90 grader kurva vänster ut på en 100m löparbana. 90 grader vänster kurva utmed kortsidan av en inhängning fotbollsplan eller liknande, 180 graders kurva neråt och ut på asfalt på höger sidan. 40m asfalt och sen ut i gräset igen 100m. Runda startfållan och sedan 200m upplopp på gräsmatta till målet. 30 minuter + 2 varv var vad som gällde.

Tävlingen
Jag ställde mig sist i startledet med grabbarna från söndagsrunda och var bara glad och taggad för att ha ROLIGT på cykeln. Jag var inte riktigt med när starten gick men hängde på bra ändå, tog ett par placeringar rätt snabbt och körde på i ett tempo som inte skulle spränga mig. Första varvet hoppade vi över löphinder och kurvpartiet och körde direkt ut på 150m gräsmatte sträckan, ut på asfalten och jag låg bra med med rygg på Tille. Sen var det någon enstaka som klämde in sig mellan och ville upp i ledet, släppte förbi alla som ville öka tempot och kände mig rätt nöjd med tempot då jag kände att jag inte skulle spränga mig. Vic körde om och jag la mig på hans rulle, han är ett bra vindskydd kan man säga.

Nånstans så tappade vi Tilles klunga då någon körde om Vic och drog ner tempot. Jag funderade på att gå upp och dra ikapp dom men tvekade, visste inte om jag vågade, det är lätt att spränga sig när man tror att man är stark. Så jag låg kvar bakom Vic, vi gick om igen och körde ensamma mycket, och jag låg bakom honom nästan hela tiden.

Vi tappade mer och mer på Tilles grupp framför och nånstans runt 20 minuter in i loppet tänkte jag att det är dags att öka tempot lite och hjälpa Vic med farthållningen, något jag kanske skulle gjort tidigare och hela tiden, när jag tänker i efterhand. Men i efterhand kan jag tycka att jag borde täppt luckan med Tilles grupp tidigare också då jag faktiskt kände mig stark. Men det är lätt att va efterklok.

Hur som helst, jag gick upp och drog på asfalten i ett rätt bra tempo, klart högre än tidigare, ut på gräset med bra fart och en första 180 graders kurva som kändes rätt kass, jag behövde komma ut mer åt höger innan kurvan. Till nästa kurva satsade jag och gick ut mer, men hade lite för hög fart och gick för snärvt in i kurvan och la mig på sidan då båda däcken släppte samtidigt på gräset.

Det gick bra och gjorde inte ont nånstans, men jag tappade 30m på Vic som gick om. Resterande av den halvan av varvet gick ut på att täppa luckan vilket var jobbigt, 30m är fan mycket tro det eller ej. Jag kom ikapp 100m innan varvning.

Sen körde jag på med samma taktik som innan, vi skulle inte hinna ikapp de framför som vi körde och placeringsmässigt var det med Vic jag "stred" och han drog troget utan att gnälla på mig, även om han säkert spännde näven i bocken.

På sista varvet fick jag ta beslutet hur jag skulle göra, jag skulle såklart försöka komma först och jag hade mycket kvar att ge. I varje kurva hade jag nästan kört om Vic då han är rädd för att dratta omkull eftersom han har ont i sin axel från en vurpa för ett par veckor sen. Och jag kände inte att en spurt på raksträckan var något jag ville utsätta mina ben för. Rycka innan skulle det bli.

Jag visste att 90 graders kurvan efter löpbanan kunde jag hålla ett grymt mkt högre tempo än Vic så det gällde att vara först där och jag ville inte chansa och försöka gå om på de där 100m då kurvan innan även den var tajt och skulle sätta mig på 5-6 meter bakom honom i inledningen.

Så när lervällingen dök upp gick jag ut i högerspår och tryckte på med en spurt, med stor förhoppning att han inte skulle hänga på hivade jag ner 90% av max i pedalerna utan att titta bakåt. När jag kom upp i 180 kurvan med snett gräs tittade jag åt sidan och såg att jag hade lucka. Jag drog ut på löpbanan och tryckte på återigen med 90-95% av allt jag hade och behöll farten i kurvan efter löpbanan, tittade vänster och såg att luckan var ännu större. Han hade inte svarat på spurten. Nu var det bara att hålla lagom/högt tempo in i mål utan ryckåkning för att behålla placeringen.

Man kan nog kalla det fegt men taktiskt cyklat av mig idag! Kul var det dock, skönt att känna sig pigg en hel tävling också. I efterhand  hade jag inte haft det minsta problem med att ligga med gruppen framför oss, fast då hade jag fått bita i ordentligt också. Det kanske är nästa lopps taktik, att antingen växeldra med Vic eller hänga på gruppen framför.

Resultat var "efter Tille, före Vic" på typ 2139 plats. Klart godkänt!

Crossen tävlingskittad, eller lättad med minus 2x vattenflaskor!
Att droppa med cykelcross kan man göra, men 2m var lite väl högt
Eliten snackar taktik innan start med teamleadare Johan
"- Min färg är snyggast.. "
"- Nej, MIN färg är snyggast!"
Fina löphinder av hög kvalité!
Vinnarsiffrorna för dagen, två ettor måste ju va dubbelt så bra som en?!
Efter loppet i tältet, dricka gott kaffe..
"Nähä, det där sket sig ju.."
Cykeltvätt fanns på plats

Delar av den grymma publiken som bjöds på idag. Ibland hejade dom på fel cyklist bara..
Tilles högst sannolika favoritbild!
Såna där, cyklister..

Johan var trött i ryggen, hur fan cyklar han egentligen?
Tältet med några kvarvarande cyklister efter loppet. Grymt arrangemang Bang m.fl som gjort denna söndagsmorgon riktigt härlig!
Crossen ska tvättas, vädret är skitbra och det är bara lunchtid..

5 kommentarer:

Johan (Black Planet) sa...

Taktiken var enkel. Ligg först o öka sen. Det sket sig totalt. Måste nog värva nya cyklister till nästa omgång. Ska kolla om Jeremy Powers eller Sven Nys är lediga.
Bra kämpat gossar.

Johan Andersson sa...

Hur hinner du blogga innan rejset ens har slutat??

Johan Andersson sa...

Och just det... Jävla wheelsucker!! ;o) Annars mycket bra skrivet och kört.. Kan jag kopiera din text och bara byta ut Vic mot Magnus?

Tille sa...

Cyklade jag idag?

STIZZE sa...

@Johan, det saknar några detaljer i taktiken nästa gång. Som att inte tro att söndagsrunda skulle komma ihåg att vara beredd när startskottet går exempelvis!

@Johan A, Stisse "wheelsucker" Cannondale, mitt nya namn och jag lovar att leva upp till det. :)

@Tille, var du full med så mkt endorfiner att du inte minns smärtan i benen?