Jag lämnade in skönheten för en makeover hos cykelspecialisten på lunchen, hämtar ut henne gör jag imorgon med nytt vevparti och nya styrlager.
Jag passade på att ta en titt på storlekar på supersix. Jag provrullade en 52:a ute på gatan några varv fram och tillbaks. På cykelcrossen kör jag en 54 som jag även gjort en bikefit på. Skillnaden mellan dessa var stor, sadelhöjden hittade jag snabbt. Styret som satt i högsta ändläget kändes lägre än cykelcrossens inställning samtidigt som en längre styrstam skulle behövas för att sträcka ut armarna ordentligt, alternativt lägre styre och samma längd på styrstammen.
Frågan är nu hur jag gör. Både en storlek 52 och en 54 skulle jag kunna få perfekt sittställning på, det tvivlar jag inte på. Känslan i storlekarna tror jag inte kommer diffa så mycket, särskillt inte för mig då detta blir min första landsvägscykel och första bockstyre-cykel med riktigt rejsig geometri. Sadelhöjden blir densamma på de olika storlekarna och sen är det höjden och längden på styrstammen som avgör detaljerna och det är något jag behöver justera oavsett vilken storlek jag väljer.
Jag tror mig vilja ha snarare längre än kortare styrstam då jag fått för
mig att det är skönare med lång styrstam när jag cyklar i uppförsbackar, men den detaljen är svår att bekräfta förrän jag testat ordentligt vilket inte går just nu utan kommer med erfarenhet i ett senare skede.
Något som absolut också spelar roll är det estetiska. 52:an har kortare headtube, hela 2cm faktiskt. Och den ramen ser mycket ballare ut än 54:an. Däremot beror helheten på headtube samt antalet brickor under styrstammen, ju kortare headtube OCH färre brickor, desto snyggare inom rimliga gränser. Om det är så att jag hamnar med fulla brickor eller iaf över hälften av brickorna så kanske det är snyggare med längre headtube och färre brickor istället. Det är en avvägning jag får försöka lista ut nästa gång jag är hos grabbarna och provar hoj.
Frågan är om det verkligen ÄR skönare med lång styrstam i backar eller om det bara är något jag fått för mig?
Ja ni hör vilka problem jag har..
Nya vevpartiet. Inte lika svart och snyggt, men det glänser ju lite iallafall..
Två sånna där supersix 105 från 2011..
2 kommentarer:
Du ska nog ha en 56:a om du har en 54:a som CX:
http://www.cannondale.com/media/catalog/product/1/1/11_geo_caadX_14.gif
Sedan kanske du har en "för stor" cross, men det kanske är en annan sak...
Nu vet jag inte hur lång du är men skulle nog gå efter detta på ett ungefär:
168-173cm: 50a
171-176cm: 52a
174-179cm: 54a
177-182cm: 56a
180-185cm: 58a
Ja fast jag har snarare varit osäker på att 54 var rätt val på crossen, pungen vilar rätt stabilt på röret på crossen, och den har ibland känts lite osmidig. Snarare att jag skulle haft en mindre storlek på den, eftersom en cross ska vara mer smidig än en landsvägscykel.
Men det är nog snarare så att till cross ska jag ha 52 och landsväg 54. En 56:a skulle kunna funka på landsväg iofs, kanske, men jag tror min standover blir konstig då med, och jag vill inte störa mig på den aspekten med nästa cykel OCKSÅ :)
Det blir en 54:a, efter att jag pratat med david på concept store som hänvisade till min bikefit på min 54:a cross och styrets höjd där kontra styrets höjd vart den hamnar på en 54:a landsvägs-supersix så vill jag inte gå ner till 52 på landsväg. Estetiska skäl. :)
Skicka en kommentar