tisdag 6 september 2011

Landsvägskränk eller tisdagsrajd ikväll?

Jag velar mellan vad jag ska göra ikväll. Tisdagsrajd är alltid skitkul, men jag är även sugen på att bli rejält kränkt i übertempo på landsvägarna ute vid snäckan. Ett snitt på 36-37km/h på ~60km är inte att leka med, men ska jag va stark nästa sommar för vättern och snitta 38+ i 295km så kan man inte mesa heller. Jag misstänker dock att jag har en hel del distansträning att göra för att klara av just det målet, hastigheten fixar jag nog frågan, är är om jag kan få upp mitt fatmax och högerförskjuta min laktatkurva så jag kan få "vila" lite på rulle runt 35-50km/h och inte fortsätta trycka ut laktet i blodet. På 295km tar det garanterat ut sin rätt ifall man går för hårt även på rulle.

Ett par kilo lättare cyklist och några tiotal watt starkare på en laktatnivå som jag ska orka hålla 295km, undrar om det går att räkna ut på något sätt?

Det är sista chanserna nu medans det är skönt väder ute att köra landsväg, iaf på ett behagligt sätt. När frosten och gruset kommer fram är det cykelcross som gäller och tempot sänks markant även fast ansträngningen är den samma.

Snäckangrabbarna är starkare än mig även på korta distanser, men det är nog dags att ta tjuren vid hornen.

Inga kommentarer: