fredag 30 september 2011

Naga Chili, världens starkaste chili..

Jag var och käkade indisk mat till lunch på hornstull, åt min favorit Kyckling Madras, nanbröd med vitlökskrydda. Madrasen är jävligt stark, den går att äta och njuta av smaken men man svettas samtidigt som man gör det.

Som kille är man ofta intresserad av stark mat, eller hos mig och mina kollegor finns absolut intresset. Jag har även en polare, Thomas, som också är intresserad av stark mat och faktiskt brukar skryta med att han alltid bestämmer vindaloo på indisk restaurang och gillar den ju starkare den är.

Vi steg förbi en liten specialbutik som sålde delikatesser i form av såser, saft och annat och våra ögon fastnade på massa roliga flaskor som påståddes vara starka. Namn som "sudden death" var lite skräckinjagande. Butikschefen bjöd oss på ett par smakprover på Zakk Wyldes heta sås bland annat som va mycket stark, men sen började han tala gott om en annan flaska.

Den hette "Curry Hell" och påståss vara världens starkaste curry, gjord på vatten, naga chili, krossad chili, chili pulver, tomat sås, olja, vinäger, vitlök, kryddor, örter, citron juice och salt, i den mängdordningen.

Naga Chili är världens starkaste chili. Habanero känner många till som det överjävligaste av överjävligt starka kryddor. Maten brinner ifall man använder pytte lite habanero i grytan. Habanero är uppmätt till 300'000 på en "hetskala" som används för att mäta styrka i mat. Naga chili, är uppmätt till 1'000'000 på samma skala!

Se denna youtube-video från när Gordon Ramsey provar Curry Heal live på tv















Här är ett till youtube-klipp där en kille som lätt kan ta en habanero utan några problem, tar en Naga Chili och till slut tar beslutet att åka till sjukhus.















Jag var tvungen att köpa den, det kommer bli en liten present till min vän Thomas!

1 kommentar:

Ankan sa...

Korven känner du till?

http://www.youtube.com/watch?v=OYcLZdxwg1o