fredag 9 september 2011

Lutar åt en supersix med 105 komponenter

En "vanlig" SuperSix med "vanligt" kolfiber dvs inte Cannondales hi-mod version, med 105 komponenter. Man kan väl kalla det nummer tre i ledet utav cannondales bästa ramar, för tävlingscykling.

Den kostade 23'000 2011 och har sänkts till 21'000kr 2012. Det som skiljer mellan 2011 och 2012 är lackeringen och att 2012:an har Cannondales C3 styre och styrstam istället för Cannondales C2, dvs lite tyngre om ingenting hänt mellan 2011-2012 angående deras egna produkter vilket jag inte känner till. Styrstam lär bytas oavsett för att få till cockpiten rätt för ergonomi, så det känns verkligen som det kvittar.

21'000kr är inte så farligt, cykeln har 105 komponenter vilket jag väljer till förmån för att budgetera för ett par bättre hjul. Det känns mer värt att lägga pengarna på hjul istället för att köpa en ultegra version för 28000kr.

Om det blir lågprofil eller högprofil på hjulen vettifan och det bestämmer jag inte förrän cykeln är betald och beslutet är gjort. För ballhetsfaktorn skulle jag vilja ha ett par högprofil nånstans mellan 33mm till 58mm, och eftersom jag ska snitta ~38-39km/h på vättern så är det inte helt ovettigt med högprofil. Men det blir ju helt klart lättare hjul ifall jag väljer lågprofil.

Högupplöst bild på cykeln: http://cdn.cannondale.com/catalog/product/c/_/c_12_2rss5c_wht_45.png


8 kommentarer:

Macke Johansson sa...

Eller välja ett annan märke med bra komponenter direkt om man nu gillar det :) http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2123

STIZZE sa...

Jag hade inte varit intresserad av en canyon ens om jag fått dura ace för samma pris :) Menar inte att det är nått fel på hojarna men de tilltalar mig inte.

Kan tänka mig en nån annan gång, men just nu lockar det inte :)

Anonym sa...

He he jag fortsätter på Canyonspåret. Deras lättaste och bästa ram med full DA och Ritcheys kolfiberprylar kostar nu 24,500.-
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2116

P.S
Med en sån kan du köra Vättern på 7:12

/BigM

STIZZE sa...

Canyonen ser riktigt fint specad ut för en väl värd peng, men jag vill inte ha nån panzer-führer :)

Och det räcker med en hoj som kör vättern på 07:58 till 2012! ;)

Anonym sa...

Bra att du håller fast vid Cannondale, sådant uppskattas av oss frälsta

Anonym sa...

Det går oxå att köra VR på 6:57 på en Canyon Ultimate CF :)

/Staffan

STIZZE sa...

Men förstår du hatad jag skulle bli i min sub8 grupp ifall jag taggade runt med en sub7 cykel och körde ifrån dom andra! Det går ju bara inte..

Eskil sa...

Klart du inte ska ha en Canyån. Då kan du lika gärna köpa fulkines.

Supersix är riktigt fin. Satsa på Dura Ace c24 hjul. Lätta, styva och riktigt prisvärda. Sen kan du köpa högprofil att ha som komplement.